• Lata doświadczeń w biznesie
img

Właściwości odżywcze selera

Warzywa korzenne są często przez nas niedoceniane, a przecież w polskim klimacie to właśnie te dojrzewają najszybciej i mają wiele właściwości odżywczych. Poza tym są bardzo tanie! Dzisiaj porozmawiamy o selerze, bez którego nie obejdzie się żadna dieta oczyszczająca czy też odchudzająca. Seler zdobywa popularność w wielu zakątkach świata, a wersji naciowej podbija koneserów surówek i koktajli.
 

Witaminy, które znajdują się w selerze
Niezwykle niska kaloryczność tego warzywa nie świadczy o tym, że niewiele w nim znajdziemy ciekawych składników odżywczych. W 10 dekagramach bulwy selera jest całe 7 kalorii, a w naci 4! Być może dlatego Amerykanie i Japończycy nie wyobrażają już sobie posiłków bez jego udziału. Przepadali również to warzywo chyba już na wszystkie sposoby i dowiedli, że znajduje się w nim 86 cennych składników. Przede wszystkim, w selerze mamy aż dwukrotnie więcej witaminy C niż w cytrusach – aż do 150 mg w 100 gramach. To mniej więcej tyle, co trzy tabletki popularnego suplementu. W selerze mamy też kompleks naturalnych witamin B, kwas foliowy i witaminy PP. Poza tym w ciemnozielonych łodygach selera naciowego znajduje się bardzo dużo beta-karotenu i witaminy E, więc osoby, które cierpią na niedobory tych witamin powinny włączyć selera do swojej diety. Te warzywa bogate są również w dobrze przyswajalne pierwiastki mineralne, takie jak wapń, potas, cynk oraz magnez i żelazo w mniejszej ilości.
 

Właściwości lecznicze selera
Pokrótce: seler jest świetnym warzywem do odtruwania, a ponadto pomaga leczyć stawy i nadciśnienie. Te prawdy znane są już od niepamiętnych czasów, bo od starożytności selera używało się jako środek uspokajający, a panom służył jako … afrodyzjak. Starożytni Rzymianie wytłaczali nawet wizerunek selera w monetach, więc może to świadczyć o przywiązaniu. W dzisiejszych czasach słynna jest dieta selerowa, która pomaga oczyścić organizm z toksyn, także tych zawartych w pożywieniu. Składniki aktywne zawarte w selerze pobudzają przemianę materii, usuwają szkodliwe substancje i działają moczopędnie. Badania dowiodły, że dzięki temu można walczyć z bólem i przynieść ulgę swoim stawom. Seler wspomaga produkcję żółci, ale w dobry sposób, bo nie przyczynia się do powstawania kamieni w woreczku żółciowym. Jeśli cierpisz na nadciśnienie tętnicze, to powinnaś zainteresować się dietą selerową, ponieważ mówi się, że przynosi ona dużą skuteczność w walce z tym schorzeniem – pomaga trawić tłuszcze, działa moczopędnie, wspomaga pracę nerek oraz serca i, co najważniejsze w dzisiejszych czasach, a o czym wiedzieli już starożytni – działa kojąco na nasz układ nerwowy.

Zobacz również